Prijzen ‘Veiligheid op Poleposition’ zijn door autocoureur en F1 expert, Jan Lammers uitgereikt

Artikel delen

Afgelopen dinsdagavond, 2 juli zijn in Hotel de klepperman te Hoevelaken de prijzen uitgereikt voor het beste idee van de actie: ‘Veiligheid op Poleposition’. Deze prijsvraag is vanaf de beurs Daken en Zaken op 15 november vorig jaar gestart door Bikudak en Vebidak met als middelpunt onze bekende voormalig F1 en autocoureur Jan Lammers. In het bijzijn van alle genomineerde en de jury bestaande uit de voorzitter Carin Benders,  Ad Verhoeven en Paul Aalders werd de avond geopend door introducties van Cees Woortman, directeur Vebidak en voorzitter Ben Bleumer van het Sociaal fonds Bikudak.

Alle winnaars, foto Soooph Photography

De Prijzen werden uitgereikt door Jan Lammers voor Veiligheid op Polepsition in de categorie het Beste Idee, het Beste Praktijkvoorbeeld en de Beste Veiligheidsman of -vrouw.

Het Beste Praktijkvoorbeeld

John Gooren Verkoelen Dakspecialisten uit Weert, foto Soooph Photography 

De eerste prijs die werd uitgereikt in de categorie Beste Praktijkvoorbeeld ging naar John Gooren van Verkoelen Dakspecialisten uit Weert. Hij ontwikkelde de Firesafety mobiele Brandkar, alles vanuit een bereidbare wagen, direct aanwezig op het dak. Ieder team heeft in de wagen een vaste opstelling met twee brandblussers en toebehoren die nooit vergeten kan worden De wagen wordt als één onderdeel vanuit veiligwerken op Poleposition naar het dak meegenomen en daar bereidbaar kan worden verplaast.

Zijn commentaar voor de inzending: “één van de andere, soms onderbelichte gevaren vanuit Veiligheid op Poleposition, is die van brand. Dit varieert van grote tot kleine incidentjes, waarbij het vaak goed gaat, maar soms ook resulteert in een (grote) brand.

Als dit voorkomt heeft dit grote impact op mens en milieu. Ook als er geen persoonlijke verwondingen of erger is, dan heeft dit vaak een psychische impact. Onderzoekers van verzekeraars keren je helemaal binnenste buiten om te achterhalen of je wel aan de regels hebt voldaan en dit kan uiteindelijk jaren duren. Men ziet het niet, maar uiteindelijk heeft dit geestelijk een zware impact op iemands leven. Als je de verzekeringspolis goed naleest dan ben je veelal verplicht om bij de werkplek 2 stuks twaalf kilogram poederblusser bij je te hebben EN 2 stuks branddekens. Dat laatste daar ontbreekt het bijna altijd aan.

Daarom is John Gooren bezig geweest om een handzame kar te ontwikkelen waar de juiste tools aanwezig zijn om je werk brandtechnisch, buiten alle regels welke er zijn in de NEN6050, op de voor de verzekeraar juiste manier uit te voeren. Inmiddels is er al een eerste proefmodel uitgevoerd en de dakdekkers zijn er razend enthousiast over.

De “Brandkar” bevat de essentiële benodigdheden om bij een kleine uitbrekende brand te onderdrukken. Dit omvat de aanwezigheid van twee poederblussers en twee branddekens, essentiële uitrusting voor het bestrijden van branden die op hoogten kunnen ontstaan.”

Het Beste Idee

Fabiana Giammancheri van Mastum, foto S0ooph Photography 

Daarna werden twee medewerkers in het zonnetje gezet. Fabiana Giammancheri werd gefeliciteerd met haar idee om de WerkVeiligApp te ontwikkelen bij Mastum.

De prijs voor de Beste Veiligheidsvrouw in dit geval ging naar Esther de Bruijn die alle medewerkers van KDN enthousiasmeert voor toolboxmeetings en alle veiligheidsaangelegenheden met ook het verspreiden van relevante informatie over veiligheid binnen de organisatie.

Esther de Bruijn van KDN, foto S0ooph Photography 

Runner Up Beste Idee was voor De Trimmentrekker van Ed van Maarschalkerwaard van J. de Kluyver Dakbedekking.

Ed van Maarschalkerwaard, foto S0ooph Photography

Deze bestaat uit een handig hulpmiddel om daktrimmen op veilige en gecontroleerde wijze van de dakrand los te nemen. De basis van de trimmentrekker wordt op de dakrand geplaatst juist aan de binnenzijde waar de flens van de daktrim ophoud. Als de onderste haak onder de daktrim is geplaatst kan de hefboom naar beneden worden gedrukt. Hoeveel kracht nodig is voor het omhoog halen van de daktrim is afhankelijk van de lengte van de hefboom. Hoe langer de hefboom aan de binnenzijde, des te minder kracht er nodig is en meer gecontroleerd er gewerkt kan worden. Er moet wel gezocht worden naar de meest effectieve lengte. Door de randstrook voor plaatsing van de trimmentrekker juist achter de flens van de daktrim los te snijden kan de daktrim met de vrije hand gepakt worden en naar binnen toe weggenomen worden. Naast het verhogen van de veiligheid onder de te verwijderen daktrimmen is het minder kracht hoeven te zetten op het te verwijderen werk ook ergonomisch veel beter. Trillingen door stoten en slaan zijn hierbij zo goed als uitgesloten.

Het Beste Idee en geldbedrag voor verdere marktontwikkeling.

De Multifunctionele  Dakrandbeveiliging van Thomas van Lierop viel uiteindelijk in de prijzen voor het Beste Idee en ontving naast de VIP kaarten voor de Grand Prix F1 te Zandvoort die iedere prijswinnaar ontving ook het geldbedrag van €15.000 voor verdere produktontwikkeling van deze dakrandbeveiliging. Vanuit Bikudak en Vebidak zal samen met JR  isolatie & Dakbedekkingen worden bekeken of deze veiligheidsinzending interessant genoeg is om verder door te ontwikkelen ten behoeve van de gehele dakenbranche.

Thomas van Lierop van JR Isolatie & Dakbedekkingen foto Soooph Photography

Grote voordelen van het systeem: Er staan geen obstakels meer op het dak. De multiblokken waarmee de Dakrandbeveiliging op of aan de dakrand wordt gemonteerd, zijn op vier verschillende manieren te bevestigen. Uit één systeem zijn dus vier verschillende montagemogelijkheden ontwikkeld. De montage van de Dakrandbeveiliging is eenvoudig omdat de Dakrandbeveiliging eenvoudige koppelingen kent. Het systeem is licht van gewicht doordat het systeem volledig uit aluminium bestaat. Door het lichte gewicht kan de Dakrandbeveiliging gemakkelijk getransporteerd worden, zowel op de daken als naar de locaties. Dankzij de Dakrandbeveiliging wordt er voldaan aan de veiligheidsregel dat er eerst collectief beschermd moet worden alvorens PBM’s (Persoonlijke Beschermingsmiddelen) worden ingezet.