Samenwerking Examenservices en Groene Erkenningen krijgt ander vervolg
Na twee jaar intensieve samenwerking hebben Examenservices en Stichting Groene Erkenningen vastgesteld dat de huidige samenwerking onvoldoende mogelijkheden biedt voor verdere groei. De huidige werkwijze en financiële kaders knellen daarin. Examenservices heeft in deze jaren gefaseerd de operationele activiteiten voor Groene Erkenningen opgestart rondom het examineren en vastleggen van permanente educatie. Het streven is om in de zomer van 2026 volledig over te schakelen naar een nieuwe omgeving. Totdat een nieuwe partner start, blijft de dienstverlening van Examenservices onverminderd doorlopen, zodat de continuïteit voor alle deelnemers is gewaarborgd.

Raad van Migratie
Groene Erkenningen zoekt een nieuwe partner die de examens en registratie van de permanente educatie toekomstbestendig kan voortzetten én verder ontwikkelen. Daarbij blijven de betrouwbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de examens en registraties het uitgangspunt. De nieuwe partner zal moeten voldoen aan de hoge eisen van gegevensbeveiliging én gebruiksvriendelijkheid. Een nieuw te formeren Raad van Migratie -bestaande uit relevante stakeholders- gaat als klankbord dienen voor dit traject.
Continuïteit en toekomstbestendigheid
Dick Oosthoek, directeur Stichting Groene Erkenningen: “Zowel Examenservices als Stichting Groene Erkenningen hadden uiteraard liever de samenwerking voortgezet en hebben alle opties daartoe zorgvuldig onderzocht. Wanneer het echter financieel niet mogelijk is om de kwaliteit van de benodigde activiteiten en doorontwikkelingen te borgen, dan is het beter om nieuwe mogelijkheden te verkennen. In de afgelopen twee jaar is hard gewerkt waarbij de nodige verbeteringen zijn doorgevoerd en veel waardevolle lessen zijn geleerd. Deze ervaringen nemen we uiteraard mee in het vervolgtraject. Op voorhand kan ik aangeven dat we de activiteiten niet terughalen naar onze eigen organisatie. Die is daar niet op ingericht. Ik heb er alle vertrouwen in dat we de overgang naar tevredenheid van de gebruikers kunnen vormgeven. Ik ben blij dat de animo voor de Raad van Migratie nu al groot is om tot een gedragen oplossing te komen.
Complexe operatie met waardevolle resultaten
Examenservices beheert nu de examens van Groenkeur, Kleurkeur, RPMV, NKC en AOC Keurmerk. Verder voert ze de registratie van permanente educatie uit voor deze examenlijnen en Bureau Erkenningen. Tot 2022 waren deze examenlijnen ondergebracht bij verschillende organisaties. Sinds begin 2023 zijn de verschillende registers en bijbehorende examens overgebracht naar Examenservices.
Het grote aantal examenlijnen met elk hun eigen processen maakte het uitdagend om binnen de applicatie van Examenservices tot volledige harmonisatie te komen. Ondanks deze complexiteit zijn er belangrijke stappen gezet:
- De registers zijn opgeschoond en aangevuld.
- Accounts van personen zijn -waar mogelijk- ontdubbeld, waardoor gebruikers nu inzicht hebben in hun behaalde kwalificaties.
- De twee stichtingen binnen de Plaagdierbeheersing zijn opgegaan in één uniforme werkwijze.
- Veel examendocumenten zijn geharmoniseerd in voorwaarden en uitvoering.
- Examens zijn inhoudelijk geactualiseerd en verbeterd.
- Bewijs van vakbekwaamheid wordt direct verstuurd, waar dit voorheen pas na betaling gebeurde.
Deze verbeteringen dragen bij aan meer transparantie, betrouwbaarheid en gebruiksgemak voor alle betrokkenen.

Leren en verbeteren
Het overgangsproces naar Examenservices heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk tijdige communicatie met u, de gebruikersbetrokkenheid en maatwerk in geautomatiseerde processen zijn. In de startfase waren gebruikers kritisch omdat de overgang op korte termijn plaatsvond. Daarnaast kwam de communicatie laat op gang, mede door de late beschikbaarheid van data en de inpassing van nieuwe ICT-ondersteuning. Ook bleek het vooraf testen met gebruikers essentieel om onvolkomenheden en vragen aan de helpdesk te voorkomen. Deze ervaringen worden nu meegenomen bij het vinden van een nieuwe partner en het inrichten van een toekomstbestendig proces. Hierdoor sluit het systeem beter aan bij de praktijk en worden gebruikers vanaf het begin optimaal meegenomen. Zo richten we als klankbordgroep de Raad van Migratie in, vindt er gedegen marktonderzoek naar beschikbare systemen plaats en gaan we voor een optimale klantervaring als hoogste doel binnen de financiële kaders. Mocht je als belanghebbende mee willen denken in het traject, stuur dan een mail naar info@sgerkenningen.nl. We stellen uit de aanmeldingen een groep samen die constructief kritisch met ons meedenkt.