SealEco zorgt met demontabel EPDM-dak voor waterdichting Passerelle te Zwolle

Artikel delen

Wat is er mooier dan een dakbedekking die niet alleen extreem duurzaam is, maar ook onderdeel is van een circulair systeem? Het door ProRail gekozen dakbedekkingssysteem voor de Passerelle, de in aanbouw zijnde houten brug naast station Zwolle, maakt dit mogelijk. Dit innovatieve project combineert duurzaamheid met geavanceerde waterdichtingstechnieken.

Samenwerking voor kwaliteit

De Passerelle is een prestigieus project waarin de gemeente Zwolle, ProRail en Dura Vermeer, als bouwer van de brug nauw samenwerken. SealEco is verantwoordelijk voor de waterdichting van de brug, terwijl Kiws BDA toezicht houdt op de integrale dakkwaliteit. Het ontwerp is in handen van een multidisciplinair team onder leiding van Karres en Brands, met inbreng van onder andere ipv Delft en Ingenieurbüro Miebach.

Dura Vermeer heeft, met ondersteuning van SealEco, recent de onderbouw waterdicht opgeleverd. Het unieke multifunctionele dak van de loopbrug is uitgerust met een demontabel dakbedekkingssysteem. De toepassing van Prelasti EPDM van SealEco garandeert een optimale waterdichting en draagt bij aan de lange levensduur van de constructie.

Geavanceerde dakopbouw

De houten gelamineerde liggers met een CLT (Cross Laminated Timber) ondergrond zijn voorzien van twee lagen EPDM-membraan. Daartussen bevinden zich hoogwaardige scheidingsvliezen en een lek- en detectiesysteem van Progeo, dat bestaat uit een koolstoffilter met bekabeling voor de signalering. Voor de bescherming van de verdere inrichtingswerkzaamheden zijn rubbermatten aangebracht.

Waterdicht en demontabel ontwerp

Bij de ontwikkeling van de Passerelle is veel aandacht besteed aan de waterdichting. Het dak bestaat uit een eerste waterdichte laag van een mechanisch bevestigd aan de ondergrond, Prelasti EPDM-membraan, met daarop een losliggend PE-scheidingsvlies en een detectiesysteem met koolstoffilter. Tussen het detectiesysteem en de afsluitende toplaag is om geleiding van stroomdeeltje te voorkomen,  waarmee de detectie tot stand gebracht wordt, een extra scheidingsvlies aangebracht.

 

Hierop is een losliggend waterdicht prefab  Prelasti EPDM-membraan aangebracht, in de kim gefixeerd aan de ondergrond. De naden op het werk zijn middels themobond, wortelvast gelast met hete lucht.  Het geheel wordt beschermd door een zware rubbermat waarop de inrichting komt.

Hoewel de nieuwe Vakrichtlijn Gesloten Dakbedekkingssystemen het gebruik van demontabele dakbedekking onder multifunctionele daken niet aanbeveelt, is hier bewust gekozen voor een deels mechanisch bevestigd systeem met een snel signalerend lek- en detectiesysteem. Een eerste mock-up door Dura vermeer verzorgt naast het spoor testte zowel een door Kiwa BDA voorgestelde volledig verkleefde EPDM met detectiesysteem als ook door ProEail geadviseerd losliggend EPDM-systeem. Uiteindelijk werd, door ProRail, mede door de expertise van het SealEco-team (afdeling waterbassins), gekozen voor de demontabele variant.

Mick-up Passerelle Zwolle


Daktuin

De dubbele EPDM-laag waarborgt niet alleen de waterdichtheid van het houten dek, maar bevordert ook een gezonde bodem voor de aanstaande daktuin. Op deze unieke, uit CO2-absorberend Europees naaldhout vervaardigde loopbrug komt nog een groen park van 130 bij 10 meter. De inrichting van dit park met o.a. waterretentie is inmiddels gestart in opdracht van de gemeente Zwolle door Van Gelder aannemingsbedrijf. SealEco levert hierbij ook de nieuwe opbouw die bestaat uit prefab EPDM-membranen met opstand, waarin de retentiekratten geplaatst worden. Deze zorgen voor een compartimentering van de opvang van regenwater waarbij een maximale hoeveelheid waterberging gerealiseerd kan worden, ondanks het brugdek wat onder afschot is gebouwd. Overtollig water wordt via een centrale gootconstructie in het midden van de brug en een waterval tussen de trappen aan de noord- en zuidzijde afgevoerd. De daktuin biedt eind dit jaar voor passanten elk seizoen een wisselend uitzicht en draagt bij aan een groene, duurzame stedelijke omgeving.

Impressie: Gemeente Zwolle, ProRail, Karres en Brands/ ipv Delft en Ingenieurbüro Miebach Duitsland

fotomateriaal: Dura Vermeer Infra, werkzaamheden SealEco

De bouw is live te bekijken op: https://bouw.live/passerelle-zwolle/