Siliconenrubber coating geeft dak tweede jeugd

Artikel delen

Relatief onbekend in Nederland, maar vaak gebruikt in Noord-Amerika en Engeland: siliconen coating voor platte daken. Het ééncomponentsysteem is geschikt voor renovatie van daken met allerlei bedekkingen zoals bitumen, PVC en EPDM. De eenvoudige applicatie en lange levensduur maken de coating interessant voor diverse bouwprojecten.

Tekst en beeld: M. van den Bouwhuijsen

Dinsdagochtend 16 oktober 2018. We staan op het platte dak van een woning in Den Bosch in de wijk Herven. De wind blaast zacht en de zon begint door te breken. De thermometer wijst 20 graden aan. Zowel dakdekkers als journalisten kunnen het slechter treffen.
In opdracht van een particuliere woningeigenaar vindt de renovatie van een plat dak plaats. Ongeveer de helft van het oude bitumen is al overlaagd met siliconenrubber. Het project nadert zijn voltooiing. Een aantal emmers met vloeibare coating staat gereed voor verwerking. Die middag zal de oplevering plaatsvinden, volgens planning en naar wens van de opdrachtgever.

De Bossche woningeigenaar zegt over de renovatie van het platte dak: “Onze woning is tientallen jaren oud. We hebben kortgeleden een aantal daklekkages gehad. Mijn vrouw en ik overwogen toen om het bitumen in zijn geheel te vervangen. Dat zou echter tijdrovend en kostbaar zijn, vanwege de complexe aansluitingen bij koepels, ontluchtingskanalen en opstanden. Via-via kwamen we terecht bij Cantex Rubber. Dat bedrijf uit Berlicum bood een adequate, snelle oplossing die budgettair interessant was. Fijn dat de nieuwe toplaag vroeg in de herfst kon worden aangebracht, in een tijdsbestek van drie werkdagen.”

Tot twintig jaar garantie

Op vrijdag 12 oktober vonden voorbereidende werkzaamheden plaats op het Bossche dak, waaronder een geslaagde hechtproef op een klein stuk bitumen. Tevens werd het hele dak schoon en vetvrij gemaakt met een hogedrukspuit. Op maandagochtend 15 en dinsdagochtend 16 oktober, vlak voor het aanbrengen van de coating, maakte Cantex Rubber het dak droog met een waterstofzuiger.

Vanwege de beperkte projectgrootte is de vloeibare coating met rollers en kwasten aangebracht. “Pas bij oppervlaktes groter dan 400 m2 wordt sprayen rendabel, vanwege het spuitverlies in de slangen”, zegt Eldert-Jan van Herk, mede-eigenaar van Cantex Rubber. “Het was niet nodig om vooraf een primer aan te brengen. Hoe ouder het bitumen is, hoe meer scheurtjes en craquelé het oppervlak heeft, en hoe beter de coating hecht. Alleen bij gladde bitumen, kunststof en verroest metaal gebruiken we een primer.
Het siliconenrubber is niet-watergedragen, zoals bijvoorbeeld acrylaat of polyurethaan, en lost niet op in water. Bij een droge ondergrond, kan de vloeibare waterdichting zelfs bij temperaturen tot -10 graden worden aangebracht. Ongeveer vier uur na het aanbrengen is de coating droog en beloopbaar. Mocht het onverhoopt regenen binnen die vier uur, dan is er geen man overboord.”

Net zoals bij andere projecten is in Den Bosch ter plaatse van naden, opstanden, doorvoeren en grote beschadigingen geotextiel aangebracht ter versteviging. Dat is een elastisch doek op rol met een breedte van 15 cm. Van Herk zegt over de applicatie: “Eerst smeerden we een dunne laag vloeibare coating op het bitumen. Vervolgens legden we stroken geotextiel in de natte substantie. Daarop brachten we weer een laag vloeibare coating aan.”

Het siliconenrubber is ongevoelig voor temperatuurschommelingen en biedt langdurige bescherming tegen weersinvloeden, waaronder UV-straling en belasting van stilstaand water. Van Herk: “We leveren elk dak op met een waterdichtheidsgarantie. Omdat we werken met bewezen effectieve producten en gecertificeerde applicateurs, geldt de garantie voor het materiaal én de applicatie. Bij een laagdikte van 0,8 mm hanteren we een garantietermijn van vijftien jaar en bij 1,0 mm is dat twintig jaar.”

Rendementswinst

Cantex Rubber levert de dakcoating meestal in het wit, zoals bij het project in Den Bosch. De witte variant reflecteert zonnewarmte maximaal. “Op zonnige dagen kan de temperatuur van een wit siliconen oppervlak wel 50 graden lager zijn dan van zwart bitumen”, zegt Van Herk. “Het dak krimpt en zwelt veel minder, doordat het koeler blijft. Een lage oppervlaktetemperatuur is ook gunstig voor technische installaties. Het rendement van zonnepanelen en airco’s stijgt bij een koelere omgeving. De rendementswinst kan oplopen tot zo’n 5%.

Door de reflectie van de coating daalt ook de binnentemperatuur van gebouwen, wat gunstig is voor bijvoorbeeld ijsfabrieken, vleesverwerkende industrie en sporthallen. Hoeveel graden het daadwerkelijk koeler wordt, hangt af van de dakisolatie en omgevingsfactoren, zoals bomen. De meeste opdrachtgevers kiezen voor witte coating, die het zichtbare licht het meest reflecteert. Als mensen daar hinder van (dreigen te) ondervinden, kunnen we standaard ook een lichtgrijze variant leveren. Op aanvraag en voor een meerprijs leveren we ook andere kleuren. Tevens kunnen we een letterpatroon of logo aanbrengen met behulp van een sjabloon.”

Recyclebaar

In Nederland wordt siliconen roof coating meestal op bestaande dakbedekkingen aangebracht zoals bitumen, PVC en EPDM. In Noord-Amerika vindt ook applicatie plaats bovenop tweecomponenten- purschuim, in het kader van na-isolatie. “Uit eigen ervaring weet ik dat de siliconen coating ook geschikt is voor houten ondergronden”, zegt Van Herk. “Bij mijn vorige woning heb ik de loszittende PVC-dakbedekking, na lekkages, vervangen door siliconen coating. Op de EPS-isolatie hebben we multiplex platen aangebracht en de naden versterkt met geotextiel. De combinatie van geotex en siliconen coating resulteerde in een duurzaam waterdicht dak.

Door de minerale oorsprong van siliconen blijft de dakbedekking zeer lang presteren. Na verloop van tijd, in de regel na een jaar of 40, kan er probleemloos een nieuwe laag worden overgezet. De tweede laag hecht monolithisch op de eerste. Siliconen rubber is recyclebaar en kan, na ontmanteling van het dak, worden verwijderd van de onderlaag. De basisgrondstof silicium heeft een veel hoger smeltpunt dan bitumen, PVC of EPDM, en kan daardoor gescheiden worden bij verhitting.”