Dames in daken

Ondernemen
Artikel delen

“Zorg dat je licht en lucht krijgt”

Als Manager PR maakt Claudia van Veenendaal-Bleij (42) zich al jaren sterk voor de boodschap van VELUX Nederland. Een bedrijf dat ‘veel meer is
dan een dakraam’, aldus deze gedreven vakvrouw. Waarom zet zij zich elke dag opnieuw met zoveel passie in voor haar werkgever en welke trends neemt ze waar?

Claudia van Veenendaal-Bleij

Het humeur, maar ook de productiviteit blijkt bij vrouwen sterker afhankelijk van daglicht dan bij mannen. Een opmerkelijke conclusie die VELUX trok uit een onderzoek dat zij door onderzoeksbureau YouGov liet verrichten onder in totaal 16.000 respondenten in Noord-Amerika en West-Europa. “We wilden weten wat het effect is van daglicht en frisse lucht op mensen en hoe lang zij zelf dachten dat ze elke dag binnen doorbrengen”, vertelt Claudia van Veenendaal.

Blootstelling aan licht-donkercycli is een cruciaal onderdeel van ons bioritme. Onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie laat zien dat we tot 90% van onze tijd binnen doorbrengen en het onderzoek van VELUX bevestigt dat: “Eenvijfde (18%) van de ondervraagden bleek ongeveer 21 tot 24 uur binnen te zijn! Daarmee sluiten we onszelf af van de kracht van natuurlijk licht. Het onderzoek is onderdeel van een rapport dat het belang van gezonde woningen benadrukt. Het vormde de basis voor een bewustwordingscampagne, gericht op consumenten.”

Bescheidenheid

Een onderzoek als dit past hele- maal bij de doelstelling waarop Van Veenendaal zich de afgelopen jaren heeft gefocust: het toevoegen van waarde aan het merk VELUX. “Het was altijd al een sterk merk, maar tot tien jaar geleden was het in dit Deense familiebedrijf ‘not done’ om hoog van de toren te blazen. Of zoals onze oprichter altijd zei,‘we praten over onze producten, niet over onszelf’. Typische Scandinavische bescheidenheid.”

Die bescheidenheid heeft het bedrijf ver gebracht. “Maar om een goede reputatie op te bouwen, moet je tegenwoordig open zijn over jezelf en je (maatschappelijke) activiteiten. Tot we actief communicatiebeleid gingen voeren, ging het in de media nog niet over onze organisatie en wat we daadwerkelijk bijdragen aan de wereld om ons heen. En dat terwijl we al sinds de jaren ‘70 maatschappelijk betrokken zijn en via drie stichtingen diverse goede doelen ondersteunen en donaties verstrekken (zie kader, red.).”

Voor het creëren van een merkgevoel kon Van Veenendaal putten uit eigen ervaring: “Mijn slaapkamer in het ouderlijk huis was voorzien van twee tuimelvensters, waardoor ik volop kon genieten van het uitzicht. Van kinds af aan heb ik ervaren hoe lekker het is om onder daglicht mijn huiswerk te maken en ’s winters in de warmte van de zon te zitten die via de ramen naar binnen kwam.”

Claudia van Veenendaal-Bleij

Claudia van Veenendaal-Bleij startte direct na haar studie communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht bij VELUX Nederland. Ze begon als marketingcom- municatieadviseur. “Alles wat ik leuk vond aan het communicatievak kon ik in deze functie combineren. Zo was ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor mediacampagnes en eindredacteur van ons corporate magazine. Tijdens mijn studie heb ik als specialisatie eventmanagement gedaan. In mijn begintijd heb ik dan ook veel georganiseerd, zoals beursdeelnames en verkoop- en inbouwtrainingen. Die vinden plaats in onze praktijkruimte en het VELUX Daglicht Advies Centrum en zijn bedoeld voor onze dealers, aannemers en montagebedrijven.” Sinds 2008 is Claudia als Manager PR verantwoordelijk voor communicatie, branding en PR.

Mens centraal

Voldoende daglichttoetreding, een comfortabele temperatuur en een goede luchtkwaliteit in huis. Precies de punten waar het volgens Van Veenendaal bij haar werkgever, en in het kader van de energietransitie, “veel meer over zou moeten gaan”. Daarmee doelt ze op de actuele ontwikkelingen rondom energieneutraal bouwen, waarbij de nadruk op energiebesparing ligt. “Op zich mooi, we bouwen een schil om ons heen en beschermen onszelf tegen de natuur. Maar als we niet oppassen, sluiten we ons volledig af, met steeds dikkere muren, kleinere ramen en tekortschietende ventilatiemogelijkheden. Als je je daarbij weer realiseert dat we in het westen bijna 90% van onze tijd binnen zitten, dan begrijp je waarom allergieën en ziekten als astma toenemen.”

Van Veenendaals boodschap en die van haar werkgever is duidelijk: willen we echt duurzaam bouwen, dan moet de mens centraal staan. Een reden waarom juist de Active-House-visie (zie www.activehousenl.info, red.) haar zo aanspreekt en ze een aantal jaren geleden heel nauw betrokken was bij de communicatie van deze alliantie. “Bij Active House is het uitgangspunt een gebruiksvrien- delijk, comfortabel gebouw. Allerlei punten, van voldoende daglicht en ventilatie, goede isolatie tot een goede akoestiek en zonwering, zorgen er samen voor dat je je wel of juist niet comfortabel voelt in een gebouw.”

In de praktijkruimte wordt regelmatig druk geoefend met het inbouwen van diverse soorten producten.

Ruimte en comfort

Doordat VELUX van oudsher een familiebedrijf is, is er volgens Van Veenendaal altijd ruimte voor een langetermijnvisie en innovatie. “Zelfs tijdens de bouwcrisis hebben we veel tijd besteed aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Hoewel dit ook voor ons een lastige periode was, hebben we gezegd ‘we gaan door en op het moment dat de markt weer aantrekt, willen wat nieuws te bieden hebben’. Zo is er in die jaren een nieuwe generatie dakramen gelanceerd en zijn de modulaire lichtstraten voor utiliteitsgebouwen ontwikkeld.”

De komende jaren draaien de trends volgens de PR-manager behalve om energie besparen vooral om meer ruimte creëren en bijdragen aan comfort in huis. “Daarnaast gaan we door met het ontwikkelen van maatschappelijke initiatieven zoals Take-back (de inzameling van oude dakramen voor recycling, red.) en onze bijdrage aan circulair bouwen, zoals het dakraam van reclaimed hout (het hergebruik van sloophout voor nieuwe dakramen, red.).”

Geïntegreerde oplossing

Op het vlak van energie besparen werkt VELUX al enige tijd nauw samen met verschillende fabrikanten van diverse soorten PV-panelen die in het dak of op het dak moeten worden bevestigd. “Want als daken dan toch op een andere manier worden ingericht, dan moeten we ook zorgen voor een goede geïntegreerde oplossing, waarbij ramen en lijstwerk zijn aangepast aan de panelen. Zo krijg je een esthetisch geheel, waarbij de ruimtes onder het dak comfortabel en gezond blijven met veel daglicht en ventilatie. Want die zolder vormt ongeveer eenderde van je hypotheek. Zonde toch als je die alleen gebruikt om wat spullen op te slaan!”

Qua comfort is een actueel voorbeeld het gebruik van smart-home-systemen zoals het VELUX ACTIVE-systeem. “Dat is ontwikkeld samen met NETATMO, een expert op het gebied van IT-systemen voor het slimmer maken van woningen. Intelligente sensoren monitoren de temperatuur, luchtvochtigheid en het CO2-niveau in je huis en regelen automatisch dat je elektrisch aangestuurde dakramen, raamdecoratie en rolluiken openen wanneer dat nodig is.”

Beroepsdeformatie

Inmiddels werkt Claudia van Veenendaal alweer 19 jaar bij haar werkgever. Ze lacht: “Ik ben vergroeid met de producten, heb last van beroepsdeformatie. Ook tijdens vakanties kijk ik altijd naar boven om te zien of er een dakraam in een gebouw zit. Is het een bijzondere situa-tie, dan moet dat natuurlijk worden gedeeld op social media.” Met die opmerking is ze terug bij waar het voor het Deense familiebedrijf in 1941 allemaal mee begon: het dakraam, een idee van uitvin- der Villum Kann Rasmussen dat donkere zolders overal ter wereld zou transformeren tot leefbare ruimtes.

VELUX Nederland

Al 78 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen, met als doel het zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Het bedrijf biedt daglicht- oplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatie- oplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten moeten bijdragen aan het creëren van een gezond en duurzaam binnen- klimaat om in te werken, wonen, leren of recre- eren. Hieraan wordt wereldwijd met ongeveer 11.000 medewerkers in verkoop- en productie- maatschappijen in meer dan 40 landen gewerkt. In 2017 had het bedrijf een totale omzet van 2,5 miljard euro en keerden de VELUX Foundations 170 miljoen euro uit aan liefdadigheidsdonaties. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.