Museum Arnhem viert Klaas Gubbels met tentoonstelling ‘Lang leve de kunst’

Artikel delen
Klaas Gubbels – Lang leve de kunst is een feestelijk eerbetoon aan de indrukwekkende carrière van een van Nederlands meest gerenommeerde kunstenaars. Dit jaar vierde Klaas Gubbels (1934) zijn negentigste verjaardag, en dat verdient een feestje. Al meer dan zeventig jaar woont en werkt Gubbels in Arnhem. In die tijd heeft hij zijn sporen achtergelaten in de stad en in het museum. Denk aan Hoge Poten (2014) aan de Onderlangs of De Zwanenhals (2000) in de beeldentuin van Museum Arnhem.
Zijn enorme oeuvre, dat hij in ruim zestig jaar heeft gemaakt, laat zien dat Gubbels nooit stil heeft gezeten. In zijn persoonlijkheid én in zijn werk merk je een grote nieuwsgierigheid en creativiteit, wat je goed kunt zien in deze tentoonstelling. Je kunt een combinatie verwachten van publiekslievelingen uit de museumcollectie en daarbuiten. Klaas Gubbels – Lang leve de kunst toont een kleurrijk palet van een minstens zo kleurrijke kunstenaar.
De tentoonstelling is van 28 april tot en met 18 augustus 2024 te zien in Museum Arnhem.

Naar eigen hand

In een aparte presentatie laten we het werk zien van vier getalenteerde kunstenaars. Koos Buster, Oussama Diab, Merel Jansen en Nora Taher reageren elk op hun eigen manier op het werk van Gubbels. De tentoonstelling Naar eigen hand is ook van 28 april tot en met 18 augustus te zien.
De Arnhemse Merel Jansen (1990) maakt voor de tentoonstelling een dubbelportret van Klaas Gubbels en zijn vrouw Heleen Gubbels Blanken. Dit werk is een liefdevol eerbetoon aan beide personen. De een kan niet zonder de ander, kunst beslaat hun beiden levens.
Nora Fawzia Taher (1998) haalt haar inspiratie uit Gubbels’ vermogen om eindeloos nieuwe betekenissen te creëren vanuit eenvoudige objecten. Zo neemt Taher in haar werk Unseated borders de functionaliteit van de stoel weg, om nieuwe vormen over je identiteit en jouw idee van wat thuis is, te ontdekken.
Oussama Diab (1977) presenteert nooit eerder getoond werk, waaronder Horen zien zwijgen (2022). Een schilderij van monumentale grootte dat verwijst naar het bekende spreekwoord. In zijn werk speelt het begrip Sufi een belangrijke rol, waarbij de kracht van eenvoudige symbolen de complexiteit overstijgt. Diab ziet hierin een overeenkomst met het werk van Gubbels.
Koos Buster (1991) maakt zijn eigen boekenplank, geïnspireerd door Gubbels’ werk De leesplank (1964). Zijn werk, soms ironisch zoals dat van Gubbels, omvat ook een salontafel die het huiselijke tafereel na een feestelijke avond vastlegt. In zijn eigen, kenmerkende stijl verwijst Buster op verschillende manieren in keramiek naar Gubbels.