Nieuwbouw houten loopbrug de Passerelle door Dura Vermeer gestart.

Artikel delen

De bouw van de Passerelle, de houten loopbrug over het Zwolse spoor, is gestart. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Spoorzone hebben Gerdien Rots, wethouder gemeente Zwolle en Martijn Dadema, gedeputeerde provincie Overijssel, een houten sleutel overgedragen aan Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost van ProRail en Dura Vermeer-directeur André van der Vegt. De overdracht van de sleutel op 20 december jl., stond symbool voor de start van de bouw.

V.l.n.r. Gerdien Rots, wethouder gemeente Zwolle, Martijn Dadema, gedeputeerde provincie Overijssel, Danou Veenhof, Regiodirecteur Noord-Oost ProRail, André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer.

Duurzame verbinding in de stad

De Passerelle wordt ruim 130 meter lang, tien meter breed en 7,5 meter hoog en gebouwd van duurzaam Europees naaldhout. Bouwen met hout is milieuvriendelijk. De co2-uitstoot daalt met ruim 70 procent ten opzichte van het gebruik van staal. Voor de fundering wordt circulair beton gebruikt en voor de trappen gebruiken we gerecycled staal. Dit levert een besparing op van circa 116 ton nieuw hoogovenstaal.

Gedeputeerde Martijn Dadema van de provincie Overijssel: “Nog even, en dan heeft Zwolle een prachtige nieuwe verbinding tussen noord en zuid. Daar kun je, eventueel met een fiets aan de hand, het spoor oversteken. Van de historische binnenstad naar de vernieuwde spoorzone, met uitzicht op het groenste station van Nederland. De Passerelle is niet alleen een eyecatcher voor de regio, er komt ook een wens van de provincie uit. Want hiermee ontstaat een openbare verbinding en kunnen inwoners dag en nacht gemakkelijk dit deel van de stad doorkruisen.”

Groen Station

Wethouder Gerdien Rots: “Met de bouw van deze duurzame loopbrug komt de wens van de gemeente Zwolle om het groenste station van Nederland te worden weer een stap dichterbij. De Passerelle verbindt de historische binnenstad met de vernieuwde Spoorzone. Zo creëren we een groeiend en kloppend hart voor Zwolle en de regio.”

De Passerelle wordt een opgetilde straat en een plek om te verblijven. De S-vormige slinger, de houten constructie en de parkachtige inrichting zorgen voor een warme en vriendelijke uitstraling. Er komen banken en mooie uitkijkpunten over de stad en het treinverkeer. De bomen, struiken en bloemperken dragen bij aan de biodiversiteit.

Samen een duurzame toekomst tegemoet

Drie ontwerpbureaus werkten samen met de gemeente Zwolle en ProRail mee aan het ontwerp van de duurzame Passerelle: Karres en Brands, ipv Delft en het Duitse ingenieursbureau Miebach. Dura Vermeer bouwt de constructie van de brug met tot slot het specifieke door Prorail omschreven dakbedekkingssysteem waarbij Kiwa BDA advies de werkzaamheden inzake de specifieke waterdichting van deze houten brug zal begeleiden. Voor de inrichting van de Passerelle zal de gemeente Zwolle dit jaar een aannemer selecteren. In het voorjaar van 2025 is de Passerelle klaar voor gebruik.

Impressie Karres en Brands/ IPV Delft en ingnieursnureau Miebach Duitsland

De bouw is live te bekijken op: https://bouw.live/passerelle-zwolle/

De Passerelle is niet de enige ontwikkeling in het Zwolse stationsgebied. Danou Veenhof: “ProRail en de gemeente Zwolle werken intensief samen aan de verdere ontwikkeling van het Zwolse stationsgebied. Naast de Passerelle werken we aan de Noord- en Zuid-entree, de combistalling en een toekomstige fietsenstalling aan de zuidzijde. Ook werken we aan duurzame perronkappen voor de sporen van de Emmer-en Kamperlijn. Samen gaan we een duurzame toekomst tegemoet.”